PENGUMUMAN

Kisah ini masih dalam proses penambahbaikkan...harap maklum... ^_^

Followers

Tuesday, August 14, 2012

Bab 17


Kereta yang dipandu Ilham berhenti di hadapan sebuah rumah sederhana besar tidak jauh dari pantai yang mereka kunjungi tadi. Belum sempat Kyriel bertanya apa-apa Ilham sudah melompat keluar dari perut kereta.

 “Awak tunggu saya sekejap, ya.”

Ilham terus berjalan menuju ke rumah yang tidak berpagar itu. Dari dalam kereta Kyriel melihat Ilham mengetuk pintu rumah itu bertalu-talu. Beberapa ketika kemudian Kyriel nampak seorang lelaki yang sedang terpisat-pisat muncul di muka pintu. Ilham berkata sesuatu pada lelaki itu yang membuatkan lelaki itu nampak kurang senang. Entah apa yang dikatakan Ilham, dia sendiri tidak tahu. Malah dia bertambah hairan melihat lelaki itu memandang tepat ke arahnya.

Lelaki itu dilihat mengeleng-gelengkan kepalanya pada Ilham. Dia tersentak bila melihat Ilham menarik tangan lelaki itu. Dan darahnya tersirap bila melihat lelaki itu selamba meletakkan tapak tangannya di atas tangan Ilham. Lagaknya seperti Ilham sedang memujuk lelaki itu melakukan sesuatu yang tidak diingininya.

Kyriel mengalihkan pandangannya ke tempat lain. Dia sendiri tidak tahu kenapa tetapi hatinya menjadi kurang senang melihat gelagat Ilham yang nampak agak mesra dengan lelaki itu. Siapa lelaki itu? Teman lelakinya kah? Mungkin juga ya jika dilihat pada telatah mereka berdua. Tapi tidakkah Ilham terlalu muda untuk lelaki itu? Lelaki itu tidaklah terlalu tua tapi dia nampak agak dewasa untuk gadis seperti Ilham. Arghhh...mungkin saudara dia. Kata Kyriel dalam hati, cuba menyedapkan hatinya sendiri.

“Okay. Semuanya settle. Sekejap lagi kita boleh mulakan misi kita,” ujar Ilham yang tiba-tiba muncul di sisinya. Kyriel mengurut dadanya yang sedikit terkejut dengan kehadiran Ilham secara mengejut. Macam hantu je dia ni!

“Eh, kenapa awak urut dada ni? Awak terkejut, eh?” Ilham ketawa kecil.

“Mana ada. Panaslah!” Balas Kyriel. Ketawa Ilham pecah bila melihat air muka Kyriel yang merah padam. Sejak peristiwa di pantai tadi hilang sudah rasa gerun Ilham pada lelaki dis ebelahnya. Masih terngiang-ngiang lagi suara lembut lelaki itu merayu agar dia jangan pergi tadi. Kini Ilham sedar hati lelaki itu bukanlah sekeras yang disangka, cuma keadaan sekelilingnya sahaja yang membuatkan lelaki itu dingin.

“Okay...okay...saya minta maaf. Jangan marah, ya?” Ujar Ilham bila melihat wajah Kyriel yang masam. Kyriel tidak mengendahkan Ilham. Dia baru berura-ura mahu menutup cermin kereta tetapi terhenti bila ternampak kelibat lelaki yang ditemui Ilham tadi keluar dari rumah. Lelaki yang memakai jeans lusuh berwarna biru dengan t-shirt warna putih itu dilihat sedang menyarung kasut.

“Siapa dia tu?” Soal Kyriel.

“Orang yang akan tolong kita cari papa awak.”

“Apa? Ilham, aku dah cakap aku tak nak orang lain tahu pasal benda ni,” ujar Kyriel sedikit keras.

“Dan awak juga cakap yang awak percayakan saya. Jadi saya minta awak percayakan saya dalam hal ini,” balas Ilham. Kyriel terdiam. Dalam hati dia mula mempersoalkan keputusannya untuk mempercayai Ilham sebentar tadi. Betulkah tindakannya ini?

“Awak, saya faham kenapa awak tak nak orang lain tahu mengenai hal ini. Tapi dalam situasi sekarang kita dah tak banyak pilihan. Awak perlu cari papa awak secepat mungkin sebelum orang-orang mama awak jumpa awak. Awak tak ada masa untuk cari guide lain dan saya tak berapa arif tentang pulau ini. Hanya dia sahaja orang yang boleh bantu kita. Percayalah Kyriel, Abang Johan tak akan beritahu orang lain pasal hal ini. Saya dah kenal dia lama dan saya percayakan dia. Jadi saya minta awak pun boleh buat macam tu, please?” Pujuk Ilham.

Kyriel masih lagi berbelah bagi. Lelaki yang dipanggil Johan itu makin menghampiri mereka. Dia memandang ke arah Ilham. Gadis itu nampak ikhlas di matanya. Aku percayakan kau. Tiga perkataan yang dilafazkan tadi muncul semula dikepalanya. Dia menarik nafas dalam-dalam.

“Baiklah. Tapi ingat, aku buat semua ni sebab percayakan kau. So don’t blew it, ok?" Kata-kata Kyriel yang berbaur amaran itu ditelan Ilham. Lelaki itu belum dapat mempercayainya sepenuh hati. Entah apalah yang pernah dialami lelaki itu sehingga sukar sekali dia mempercayai orang lain. Nampaknya kini dia punya dua misi yang perlu disempurnakannya. Membantu lelaki itu mencari papanya dan mengajar Kyriel Iskandar untuk mempercayai orang lain. Dan Ilham dapat merasakan tugas yang kedua itu lebih sukar untuk dilaksanakan.

3 comments:

aqilah said...

ala, masih tak puas hati ni. apapu, akak akan tunggu...................

ShAydA said...

cepat2la smbg..

Farahusain said...

Kak Aqilah & ShAh - ye..saya akan sambung secepat mungkin..TK sebab sudi membaca ya..