PENGUMUMAN

Kisah ini masih dalam proses penambahbaikkan...harap maklum... ^_^

Followers

Wednesday, July 18, 2012

Bab 11


Mata Ilham memandang lurus ke hadapan. Dia berpura-pura sedang menumpukan sepenuh perhatiannya ke arah jalan raya sedangkan dalam hatinya berdebar kencang menahan rasa gelisah bila dirinya asyik direnung Kyriel Iskandar. Ilham perasan, sejak mereka masuk ke dalam perut kereta tadi mata Kyriel tidak purus-putus memandangnya. Kenapa dengan dia ni?
            “Berapa umur kau?” Soal Kyriel tiba-tiba.
Ilham tersentak. Apa ke hal pula nak tanya pasal umur aku ni?
            “Err...19 tahun...” Dalam masa lima hari lagi, tambah Ilham dalam hati.
           “Betul ke?” Soal Kyriel tidak percaya. Tubuh badan gadis itu yang kecil molek membuatkan dia sukar mempercayai Ilham sudah berusia 19 tahun. Sangkanya tadi usia gadis itu jauh lebih muda.
Ilham menoleh sekilas ke arah Kyriel yang masih merenungnya. Dia sempat menangkap senyuman sinis yang terbit dari mulut lelaki itu.
            “Awak nak tengok kad pengenalan saya ke sebagai bukti?” Tukas Ilham geram. Tapi dalam pada itu ada juga rasa risau. Buatnya betul lelaki itu minta kad pengenalannya, tidak ke naya?
            Kyriel Iskandar ketawa kecil. Dia melemparkan pandanganya ke luar tetapi beberapa saat kemudian dia memandang semula ke arah Ilham.
           “Dah lama kau buat kerja ni?” Kyriel bertanya lagi. Entah kenapa dia berminat untuk mendengar cerita gadis itu.
        “Taklah lama sangat. Baru 2-3 tahun. Saya buat kerja ni secara sambilan aje, untuk cari duit sampingan.” Ujar Ilham. Tiba-tiba dia merasa bersalah pula kerana membohongi Kyriel Iskandar. Dua hingga tiga tahun yang dimaksudkannya tadi sebenarnya baru setahun lebih. Walaupun sudah tiga tahun dia menetap di sini tetapi hanya selepas SPM baru dia mula menjalankan kerja ini. Itupun setelah dia bersusah payah melawan kehendak mak langnya yang mahu dia menyambung pelajaran dan kerana wang simpanan peninggalan arwah ibu dan ayahnya sudah makin susut.
            “Kau orang Langkawi?” Soal Kyriel lagi.
            “Arwah ibu saya berasal dari daerah ini. Jadi kiranya saya pun orang sini juga lah.” Jawab Ilham. Dia mulai rimas dengan soalan demi soalan yang diutarakan Kyriel Iskandar. Takut pun ya. Manalah tahu kalau dia tersalah kata. Tidak fasal-fasal kantoi dengan mat saleh celup ini.
           “Arwah? Bila ibu bapa kau meninggal?” Hati Kyriel dilanda sedikit rasa bersalah bila mendengar perkataan ‘arwah’ keluar dari mulut gadis itu.
            “Ibu dan ayah meninggal tiga tahun lepas.” Balas Ilham perlahan. Wajah arwah ibu dan ayahnya tiba-tiba muncul di benaknya tetapi segera ditepis Ilham. Dia tahu kalau dia melayan perasaan, pasti air matanya akan mengalir dan dia tidak mahu menanggis di hadapan Kyriel Iskandar.
            “Maaf sebab semalam aku cakap macam tu pasal parent kau.” Ujar Kyriel kesal.
           “Tak apa. Kan saya dah cakap tadi, kita lupakan saja persitiwa semalam.” Ilham melemparkan sebuah senyuman kepada lelaki di sebelahnya.
Kyriel terpempam seketika. Manis juga bila dia tersenyum, getus hati kecilnya. “Berapa kau charge untuk diri kau ni?” Soal Kyriel lagi.
            “Apa?” Tanya Ilham separuh menjerit. Gila ke apa dia ni? Dia ingat aku ni apa? Pelacur? Nak kena tampar sekali lagi ke? Ilham memberhentikan keretanya di bahu jalan. Dia berpusing mengadap Kyriel Iskandar.
            “Awak tanya saya berapa bayaran untuk diri saya?” Ilham menyoal Kyriel marah. Hatinya menjadi sakit bila melihat lelaki itu tersenyum sinis.
            “Iyalah. Aku tanya berapa kau bayaran yang kau kenakan untuk bawa aku pusing pulau ini.” Balas Kyriel selamba.
Wajah Ilham merah merona menahan malu kerana salah faham dengan soalan lelaki itu tadi.
            “Kenapa? Kau ingat aku bertanya tentang apa?” Kyriel ketawa sinis. “Jangan risau. Kau bukanya taste aku pun. Aku tak berminat dengan perempuan macam kau.”
            Ilham mengetap bibir. Eleh, macam lah aku minat sangat dekat kau. Dia meneruskan semula perjalanan. Dia memasang radio sebagai isyarat tidak mahu berbual dengan Kyriel. Walaupun dia tahu sebagai pemandu dia harus berkomunikasi dengan pelanggan tetapi dia malas mahu berbicara dengan lelaki. Lebih-lebih lagi setiap bait ayat yang keluar dari mulut lelaki itu asyik menyakitkan hatinya sahaja.
            “Kau bekerja sampai pukul berapa?” Kyriel bersuara kembali. Kali ini lelaki itu tidak lagi merenungnya seperti tadi sebaliknya dia melemparkan pandangannya ke luar.
            “Selalunya saya selesaikan kerja ni sampai pukul 6.00 petang sahaja. Tapi kadang-kadang kalau ada tourist nak nikmati suasana malam di sini, saya akan kerja sampai pukul 9.00 malam,” beritahu Ilham.
            “Baiklah. Aku akan bayar seribu ringgit untuk tiga hari aku di sini. Kau cuma perlu kerja sehingga pukul 6 sahaja. Tapi kalau terpaksa, kau kena kerja sampai malam. Mungkin melebihi jam 9 malam. Jangan risau, setiap jam tambahan kau kena kerja, aku akan bayar lima puluh ringgit untuk setiap satu jam. Setuju?” Tanya Kyriel.
            “Setuju!” Tanpa berlengah Ilham terus menjawab. Tawaran yang diberikan Kyriel memang lebih dari apa yang selalu diperolehinya. Wang sebanyak itu lebih dari cukup untuknya membeli ubat-ubatan Azieqah malah dia masih punya baki untuk di simpan. Dalam hati dia tidak putus-putus berterima kasih pada Noni kerana mengenalkan dia dengan lelaki kaya ini.
            Mereka meneruskan perjalanan dengan diiringi alunan muzik dari radio. Ilham ingin bertanya kepada Kyriel destinasi pertama yang ingin dia lawati tetapi belum sempat dia mahu membuka mulut, telefon bimbit lelaki itu berbunyi. Menyangkakan lelaki itu akan menjawab panggilan tersebut, Ilham segera memperlahankan bunyi radio. Namun lelaki itu tidak mengendahkan deringan telefonnya sebaliknya hanya membiarkan panggilan itu mati begitu sahaja.
            Beberapa ketika kemudian telefon bimbitnya berbunyi sekali lagi. Seperti tadi, Kyriel hanya memandang sekilas nama yang tertera di skrin telefon dan dibiarkan sahaja panggilan itu tidak berjawab. Keadaan menjadi sunyi semula tetapi beberapa saat kemudian telefon bimbitnya berbunyi sekali lagi. Kali ini Ilham mendengar lelaki itu mendengus kasar sebelum panggilan itu dimatikan.
            “Kalau awak tak nak terima panggilan tu, baik awak off kan saja telefon tu. Kesian dekat orang yang menelefon tu kalau awak terus biarkan panggilan dia tak bersahut.” Ujar Ilham perlahan. Dari ekor matanya dia melihat Kyriel merenungnya tajam.
            “Aku lupa nak beritahu kau sesuatu.” Ujar lelaki itu mendatar.
Ilham menelan liur mendengar nada suara Kyriel yang kedengaran terlalu tenang. Ekspresi muka dan nada suaranya yang tidak sepadan cukup untuk membuatkan Ilham tahu yang lelaki itu sedang marah.
            “Err...saya minta ma...”
            “Sepanjang kau kerja dengan aku ni, ada tiga syarat yang kau perlu tahu. Pertama, jangan campur urusan aku dan pandai-pandai nak beri pendapat kau. Kedua, jangan persoalkan apa yang aku buat. Dan yang ketiga, dan ini yang paling penting sekali. Apa sahaja yang kau dengar atau tengok sepanjang kita bersama ni, aku nak kau rahsiakan. Kalau hal ini tersebar aku tak akan teragak-agak ambil tindakan pada kau. Faham?” Tegas lelaki itu.
            Wajah Ilham ditenung garang. Sakit hatinya mendengar kata-kata gadis itu tadi. Memang menjadi kepantangan Kyriel kalau ada orang yang cuba menegur perangainya. Sudahlah dia sedang geram bila melihat nombor telefon dari pejabat mamanya tertera diskrin telefon, Ilham pula menambahkan lagi rasa marahnya dengan kata-kata sinisnya tadi. Memang kau saja cari nahas, Ilham!
            Ilham mengangguk laju kepalanya. Hatinya berdebar kencang mendengar amaran lelaki itu. Tidak sampai satu jam dia bersama dengan lelaki itu dah bermacam-macam perangai Kyriel yang dilihatnya dan tiada satu pun yang menyenangkan. Aduh, tiga hari aku kena bersama dia. Boleh sakit dada dibuatnya ni! 

No comments: